top of page

Látogatóim száma

  • Szerző képeRozványi Dávid

Sydneytől Tiszaörsig - egy vers (Emlékszel még? - 1956) regénye…



Első művem, a „június 4. - Trianon” melynek elkészültét, 2009. november 9-ét írói születésnapomnak is tartom, hatalmas vállalkozás volt: megpróbáltam megfogalmazni, hogy mit jelent Trianon a magyarság kollektív tudattalanjában, több, mint ezer évet fogva egybe. A mű elkészülte után úgy éreztem, hasonló művet alkotni már képtelen vagyok, kevesebbel meg nem lenne szabad megelégednem, s a versnek külön rangot adott, hogy első versbemutatóm Sydneyben volt. Örömmel figyeltem, hogy a vers Ausztráliától Magyarországig hogyan kel életre, de nem gondoltam arra, hogy folytatnom kellene a versírást.



Isten útjai azonban kiismerhetetlenek: a vers által megismertem Pocsai Ildikót, aki nem csak a jelenlegi határokon belül, de a Délvidéken is először keltette életre műveimet. Ildikó azonban nem hagyott nyugodni, s rávett, hogy folytassam a versírást, s írjam meg neki Szent István ünnepére a következő, szintetizáló művemet. Bár elsőre nemet mondtam, de Ildikó kitartó kérésére végül nem tudtam ellenállni, s megírtam „Békési Szent István” és ennek folytatásaként a „Békési Szent István – záró könyörgés” c. verseimet, melyek azóta is életre kelnek Szent István ünnepén (a „Békési” szó a címben Békés városára utal, amelynek közösségének írtam e verseket).

Aki ismerte Ildikót, tudja, hogy embersége és ereje csodálatos volt. Sok művészi tervünk volt még, amik mind értelmetlenné váltak, amikor az Úr magához szólította. Sokszor hallottam azóta is előadni ezeket a verseimet, de azt a teljességet, amit az ő előadásában éreztem át, egyszer sem tudtam átélni. Sajnos az eredeti előadásról csak egy viszonylag rossz minőségű felvétel maradt fenn, ezért idén megkértem Török Tündét, hogy keltse újra életre ezt a több, mint egy évtizedes művet. Tünde előadói készségét mindig is a legmagasabbra értékeltem, de amikor meghallgattam a felvételt, hasonló csodát éltem meg, mint egykor Békésen Ildikóval.



Amikor utána a barátaimmal is meghallgattam, egy angyal ült le közénk: a felvétel 14 perce alatt lélegzetvisszafojtva figyeltük Tünde előadását. Azokban a percekben határoztam el, hogy új művet kell alkotnom, ezúttal 1956-ról, s ahogy egykor a „június 4. - Trianon”-t Andi gondolaihoz illesztettem, a „Békési Szent István”-t Ildikóéhoz, most Tünde hangjára kell megírnom a harmadik nagy versemet. Mivel Tünde már addig is, több, mint 100 művemet keltette életre, úgy éreztem, képes vagyok erre.

Az első kérdés az volt bennem, hogy vajon milyen legyen a vers váza? Kronológiailag haladjak végig az események során, vagy inkább az eseményeket átélők gondolatait fogjam össze? Végül egy sajátos megoldással ötvöztem a kettőt: kiemeltem minden nap egy-egy jelképes történését és azokhoz társítottam a kollektív tudattalan magyarázatát. Emlékszem, egy vidéki író-olvasó találkozóról vezettem hazafelé, s már letámadtak a gondolatok és nem hagytak nyugodni, pár kilométereként az út szélére húzódtam és lejegyeztem egy-egy versszakot. Néhány nap alatt összeállt a vers, s aztán Tündével egyeztettük a szöveget, hogy minél hitelesebb legyen az ő hangján, mintha a saját szavai lennének. Szeptember végére összeállt a végső változat, ekkor következett az „aprómunka”: a hivatkozások beszerkesztése (ez majd az olvasók számára nyújt segítséget), illetve a premier, a versbemutató megszervezése. Mivel a verset Tünde hangjára írtam, ezért természetesnek tűnt, hogy a deputáció Tiszaörsön legyen, s nagyon hálás vagyok Vona Tímeának és Tiszaörs közösségének, hogy ezt lehetővé tette.

Ha Isten megadja, ez a vers is önálló életre kel, s még sok helyen sok alkalommal kelti életre 1956 szellemét, mindig megemlítve Tiszaörsöt is. Szándékom szerint ez a vers csak 2022. október 21-én, a tiszaörsi bemutató után lesz elérhető honlapomon és Youtube csatornámon.

Az ünnepség végén egy mécsest fogok gyújtani Ildikó emlékére és egy szebb jövő ígéretére.



Adassék nagyobb dicsőség Istennek!

40 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page