top of page

Látogatóim száma

  • Szerző képeRozványi Dávid

Egy kiállítás képeihez - Ungváriné Spiegel Julianna (2022)

Frissítve: 2022. aug. 2.




A Boldogságbolt gyulai könyvbemutatója különleges esemény volt, hiszen nem csak a könyvről beszéltünk, de kiegészítette egy különleges kiállítás is: Ungváriné Spiegel Julianna írásaim ihlette műveit állították ki a Mogyoróssy János Városi Könyvtárban.

Julianna művei azonnal felismerhetők, de be nem sorolhatók egyetlen művészeti stílusba sem, gondolatisága egyetemes, de formavilága egyedi. Büszke vagyok arra, hogy alkotásaink ebben a formában találkozhattak.




Török Tündével elhatároztuk, hogy ezt a kiállítást különleges módon örökítjük meg az utókornak és azoknak, akik személyesen nem láthatták: a képeket párosítottuk írásaimmal. Az elkészült videó ide kattintva nézhető meg!


Kép: Utak keresztje


S eljött a nap,

mikor már a világ minden csúfságát,

sebét testében hordozta.


Akkor, akiken korábban segített,

mind rátekintett, s így csúfolta őt:


„Nem vagy szép, sem ékes,

hiszen látjuk,

a külsődre nézve nem vagy vonzó –

pusztulj hát!”


S nagy tömegben rá mind halált kiált.

Ekkor a Gyermek,

ki egykor legszebb volt az emberfiak közül,

a világ minden bűnét, csúfságát, s sebét

saját testében keresztfára vitte.


De aki felismerte őt csúfságában is,

megismeri majd őt dicsőségében is.


Kép: Ég és föld között



- Mit néz a bácsi?

- A naplementét.

- Minek azt nézni? Lemegy az magától is – csodálkozott a kisfiú.

- Hogy elvigye magával a lelkemet.

- Hova? A lelkünk mindig velünk marad.

- Pedig hidd el, oda viszi, ahová minden lélek tart.


Kép: Az egészhez tartozol



Csendbe burkolózott a város,

felettem a Hold ragyog,

előttem a templom,

szívemben a nap

ezer színe kavarog

s átérzem, milyen kicsiny vagyok.


Az éjféli csendben

lassan lekopik rólam

saját magamba vetett hitem

s megérzem, hogy része vagyok

a nagy egésznek, a teljességnek:

embernek, világnak, Istennek.


Kép: Leperegsz, mint rég elszáradt

Írás: Ősz



Szeptemberbe tarkul a nyár,

lop és ígér ezer csodát,

vágyat és álmot összefon:

színe annak, mi lenni vágyom,

mert már az őszbe is a tavaszt látom.


Kép: Tornyok a kastély súlya alatt



Amikor elindultak a kastély felé, hogy kifosszák, megpróbáltam eléjük állni, de ahogy közeledtek felém, megijedtem. A hang a torkomon akadt, lebénult a testem. Csak álltam, hagytam, hogy szó nélkül kikerüljenek és menjenek pusztító útjukra. Megéreztem, hogy évszázados gyűlölet munkál bennük, nincs se ember, se Isten, aki meg tudná őket állítani. Ebben a pillanatban értettem meg a Sans-culotte-tok gyűlöletét: a rombolás-vágyat. Le akarták rontani azt a világot, ami nem volt képes se boldog életet adni neki, se megvédeni őket. Azoknak az osztályoknak a tehetetlen haragját, akik építeni nem tudnak, talán azért, mert nem is engedték meg nekik, ezért a pusztításban élik ki magukat. Azt hiszem, ezt az ősi ösztönt ébresztette fel bennük az a néhány elvtárs… Azt hiszem, nagyon okosak voltak: sejtették, hogy olyan erőt szabadítanak fel, aminek a mi régi világunk nem képes ellenállni.


76 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page