top of page

Látogatóim száma

  • Szerző képeRozványi Dávid

Koffie verhalen: Afbeelding spiegelen (Kávémesék: Kép-tükör, holland fordítás)



De man aan de waterkant keek naar de vrouw:

-Is het water koud?

De vrouw lachte:

- Alleen de dwaas gaat naar binnen!

De man haalde zijn schouders op:

- Ik moet morgen vertrekken... En ik wil niet verder gaan zonder omhelsd te worden door het meer.

Ontrouwe en flirterige vrouw het water van het meer, wie verlangt er naar ze krijgt een ijzige knuffel, maar ik wil toch het moment beleven.

-Nou, ga je, ik dan zal je uitlachen vanaf kust.

De man stapte langzaam in het water. Bij elke stap was het alsof ijspieken zijn huid doorboorden. maar ze voelde de blik van de vrouw op haar gericht zijn, ze zou zich schamen om terug te keren. Het meer leek alles te doen om je bang te maken, maar uiteindelijk wierp hij zich er gewoon in en begon te zwemmen. Na enkele ogenblikken voelde hij de kou niet meer, maar het vulde zich met warmte dat de vrouw aan de oever stond te wachten. Hij klom er rillend uit het water, met zijn ogen

hij was op zoek naar de vrouw:

- Vond je het leuk? Heb je gelachen?

De vrouw schudde hoofd:

-Nee, ik zou nooit om je lachen.

-'Jammer,' zei hij droevig, ik ging naar binnen daroom om je aan het lachen te maken. Ik wilde je lach voelen,

om te horen dat je vrolijk bent.

- Je bent geen dwaas,

je bent gek -

de vrouw lachte eindelijk. -Je bent koud... Ik zal je opwarmen - de vrouw liep naar de man toe en sloeg haar armen om hem heen.

Haar huid was warm en fluweelzacht, en haar omhelzing gaf leven en kracht.

-'Dank je,' fluisterde de man.

-Wat?

-Jouw omhelzing. De warmte van je lichaam. Dat je me met liefde aanraakt.

-Het is mijn fout - de vrouw glimlachte - Ik hou van brabbelen.

-En als je gek genoeg bent geweest om het ijskoude water in te gaan om me aan het lachen te maken, dat is het minste. Ik om je op te warmen.

-Mijn ziel ook... - vroeg de man - ik heb koud...

-Ten volle. Kom met me mee als je niet bang bent - de vrouw zei.

-Bang? voor wat? - vroeg de man. - Ben jij een heks misschien, degene die de onschuldige slachtoffers opeet?

-Nee, niet omdat... eerder van

dat je uiteindelijk van me zult houden. Dat je in knuffel, in kus, in vuur een deel van je ziel verliest en in ruil daarvoor krijg je alleen een deel van mijn ziel.

-Ik ben niet gewend om bang te zijn... Misschien is het mijn schuld... dat ik me nooit omdraai terug. Maar je moet weten, ik moet morgen vertrekken.

-Ik weet het - knikte de vrouw - maar eerste keer nog is de nacht van ons. Een paar uur als we buiten tijd, plicht, rollen stappen en onszelf zijn in de ander. Ik zal je niet tegenhouden, ik zal niets van je vragen, alleen wat je me van jezelf geeft en ik zal je geven wat ik wil: je kunt de volheid in mij aanraken.

Ze stapten uit zichzelf die nacht,

uit ruimte en tijd...

De vrouw sliep nog, liefdevol, toen de man opstond en een canvas te voorschijn haalde.

-Wat doe je? - Vroeg de vrouw. - Kom terug, de klok loopt. En wie weet of we elkaar nog eens zullen ontmoeten?

- ik zal terugkomen... Ik weet het... - Antwoorde de man. - Maar ik wil je iets geven dat me eraan zal herinneren o mij.

-Denk je dat ik je ga vergeten? - zij omhelsde de man van achteren.

-Je moet me vergeten. Maar ik wil,

als je me vergeet

, laat iets achter

wat me eraan doet denken

wat vanavond gebeurde.

-Wat is dit?

-Een afbeelding van jou.

-Het is een boom. Ik geef toe, het is een heel mooie boom, maar ik ben het niet - ze probeerde beleefd te zijn.

-Hoe vind je het? - De man vroeg.

-ik weet het niet... zo gevarieerd. De kleuren zijn sterk. Het trekt me aan en maakt me bang tegelijk.

-Omdat is zoals jij. Elke tint, elke kleur zit in je ziel, als de kleuren eng zijn, je bent bang voor jezelf.

-En die grote boom in het midden?

-Jij bent het, jouw lot.

-En twee kanten, die twee kleinere bomen?

-De goede en slechte instincten die je hier en daar drijven.

­-En welk instinct dreef je naar mij toe? Je goede of slechte instincten? En wat drijft verder?

De man lachte:

- Mijn afbeelding is nog niet geschilderd! Dan, wanneer een tijd van volledigheid is verstreken,

we zullen zien wat nachts is gebeurd,of het de vrucht was van goed of slecht instinct.

-Plaats de afbeelding ergens waar je hem elke dag kunt zien. En wat je erin ziet, zal je dag zijn, je lot.

Afscheid omhelsden ze elkaar nog steeds, maar niet meer met passie, maar alleen vriendschappelijk, zoals men afscheid neemt van zijn verleden.

De vrouw ging naar huis en hing op de wand de afbeelding. Niet op een heel opvallende plek, maar waar je het elke dag kunt zien. Elke dag voelde hij zich anders en anders als hij naar hem keek: soms rood, soms goudgeel, soms blauw dominant was. Soms leek het alsof de bomen in verschillende richtingen leunden. Soms leek de boom van het slechte instinct het midden aan te vallen, andere keren alsof het goede instinct was opgebloeid. Na verloop van tijd zat de vrouw op het strand toen de man terugkeerde. Ze begroetten elkaar met een blik, gingen toen naast elkar zitten en keken samen naar de golven.

-Hoeveel jaar was? - De vrouw vroeg.

-Maakt het uit?

-Misschien niet. We zijn hier en hier is het meer. We worden ouder, alleen het water verandert niet.

-Niet waar. Dit is niet meer hetzelfde meer. Als ik mezelf weer zou onderdompelen, zou hetzelfde wonder niet meer gebeuren. Het is gewoon ijdele hoop dat er een moment komt dat we weer kunnen leven. Het is ook een onverwacht cadeau om elkaar weer te zien.

-Sindsdien bewaar ik de afbeelding.

-En vind je het nu al leuk?

-Ik weet het niet. Misschien heb ik nog geen tijd gehad om echt te kijken. Ik weet niet of je het leuk vindt, maar ik denk dat het soms al vredig is als ik ernaar kijk. Dan komen de kleuren samen, gaf de vrouw toe.

-Voel je harmonie als je ernaar kijkt?

-Ik denk van wel.

-Dan is er vrede in je ziel ook.

-Wat betekent dat?

-Hoe heb je jezelf gevonden, dat je vrede hebt gesloten met je lot.

Je bent nu in staat tot geluk.

Velen willen gewoon de buitenwereld repareren,

geluk vinden

en ze vergeten innerlijke heelheid.

-Bedankt - keek de vrouw naar de man.

-Hoe lang blijf je nu? Tot morgenochtend nu ook?

De man schudde zijn hoofd en stond op. - Ik ga ervandoor. Je hebt niet langer nodig wat ik kon geven. Als je loslaat...

-Kan ik je tegenhouden?

-Ja degene die ik vandaag ben, misschien. Maar wie je hier ook echt wilt houden, het is niet meer hier.

Als ik hier zou blijven, je zou deze iemand verliezen, het geheugen, die sindsdien je zelf is geworden.

Mijn aanwezigheid zou vrij langzaam afbrokkelen. Als ik vertrek, kun je het misschien houden.

-Je moet beslissen: wat wil je?

Ze durfde de man niet aan te kijken, tevergeefs keek hij naar het meer, zij kon het meer niet meer zien door de verzamelde tranen, zij fluisterde:

-Ik zal je laten gaan.


Vertaald door: Mák, Klári

Afbeelding: Yrys, Filus

25 megtekintés2 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page