top of page

Látogatóim száma

  • SzerzƑ kĂ©peRozvĂĄnyi DĂĄvid

KĂĄvĂ©mesĂ©k: BileĂĄm, az otthontervezƑ



Reggelente a munkĂĄba sietve, az emberpiacon kellett ĂĄtvĂĄgnom. Nem tudtam nem meglĂĄtni a fĂĄsult, remĂ©nytelen arcokat. Egy ember volt csak, aki mindig mosolyogva cigizett a padon. Egy rĂĄĂ©rƑsebb reggelen a kĂ­vĂĄncsisĂĄg odahajtott hozzĂĄ:

- JĂł reggelt! KĂ©r egy cigit?

- Köszönöm - mondta, s elvett egy szålat. - Ez is jó, de igazåból munkåra vårnék.

BĂĄr Ă©ppen nem volt szĂŒksĂ©gem munkĂĄsra, de azĂ©rt megkĂ©rdeztem, hĂĄtha


- Mihez Ă©rt?

- OtthontervezƑ vagyok.

- ÉpĂ­tĂ©sz? HĂĄzakat tervez? - lepƑdtem meg.

- Nem
 Igaz, valamikor ezt tanultam az egyetemen, de felhagytam vele.

- Miért?

- Tudja, miutĂĄn lediplomĂĄztam, egy nagyvĂĄllalathoz kerĂŒltem Ă©s lakĂłtelepeket terveztem. A minisztĂ©rium megmondta, mennyibƑl kell kihozni egy lakĂĄst, s mi ehhez igazodtunk. AztĂĄn egy nap meglĂĄtogattak a szĂŒleim, Ă©n meg azt akartam, hogy bĂŒszkĂ©k legyenek rĂĄm, Ă­gy elvittem Ƒket egy hĂĄztömbhöz, amit mi Ă©pĂ­tettĂŒnk. AnyĂĄm hosszan hallgatott, majd megkĂ©rdezte: fiam, miĂ©rt ĂŒres ezeknek az embereknek a szeme? És akkor döbbentem rĂĄ: nem szabad olyan hĂĄzakat terveznem, amiben ĂŒres szemƱ emberek laknak.

Szerencsére jött a rendszervåltozås, így felmondtam és csalådi håzakkal kezdtem foglalkozni.

- Az jobb volt?

- Egy darabig igen, de aztĂĄn Ă©szrevettem valamit: azok a pĂĄrok, akik Ă©vekig nĂ©lkĂŒlöztek zokszĂł nĂ©lkĂŒl, beköltözĂ©s utĂĄn beadtĂĄk a vĂĄlĂłpert. AmĂ­g kĂ©szĂŒlt a hĂĄz, mindent elviseltek, de amikor elkĂ©szĂŒlt, egymĂĄst mĂĄr tovĂĄbb nem.

- Vajon miért?

- TalĂĄn azĂ©rt, mert nem a szeretet, hanem a közös cĂ©l tartotta Ƒket egybe. A kettƑt gyakran összetĂ©vesztik az emberek. JĂłl kerestem, divatos Ă©pĂ­tĂ©sz voltam, de ez mĂĄr nem elĂ©gĂ­tett ki. Sok mindennel prĂłbĂĄlkoztam, hogy jobban csinĂĄljam: asztrolĂłgiĂĄval, szĂĄmmisztikĂĄval, vĂ©gĂŒl azonban rĂĄjöttem, mit hagytam ki: az embereket.

Tudja, addig is meghallgattam a vĂĄgyaikat, elkĂ©pzelĂ©seiket, de ezek olyan csalĂłkĂĄk. A megrendelt boldogsĂĄg sohasem igazi. Amikor egy barĂĄtom megkĂ©rt, hogy Ă©pĂ­tsek nekik egy otthont, pĂĄr napig vendĂ©geskedtem nĂĄluk, megfigyeltem, ki hogyan Ă©l, kinek mire van szĂŒksĂ©ge, hogy ne csak lakĂĄs, de otthon is legyen. Mikor a terveket megmutattam, meglepƑdtek, de bĂ­ztak benne Ă©s elfogadtĂĄk.

- És aztán, boldogok lettek?

- Mint a mesében, míg csak meg nem halnak.

- Akkor, bocsĂĄsson meg, de nem, Ă©rtem, miĂ©rt lett munkanĂ©lkĂŒli.

- LĂĄtva a barĂĄtom hĂĄzĂĄt, nagyon sokan kerestek meg, de elkövettem egy hibĂĄt: nem tudtam hazudni az Ă©pĂŒleteimmel. Olyan voltam, mint egy fordĂ­tott BileĂĄm: Ƒ ĂĄtkot akart mondani, de ĂĄldĂĄst tudott csak, Ă©n ĂĄldĂĄst akartam mondani, de ĂĄtkot kellett volna mondanom, Ă­gy inkĂĄbb hallgattam. Sokszor pĂĄr nap utĂĄn felĂĄlltam, kidobtam a jegyzeteimet Ă©s nem vĂĄllaltam a munkĂĄt.

- Miért?

- Mert meglĂĄttam, hogy az a csalĂĄd, az a hĂĄzassĂĄg szĂ©t fog hullani, s ezt az Ășj hĂĄz csak siettetni fogja. Elterjedt a hĂ­r, hogy akinek nem vĂĄllalom a megbĂ­zatĂĄsĂĄt, magĂĄnyos, boldogtalan lesz. FĂ©ltek hozzĂĄm jönni, nehogy szembesĂ­tsem Ƒket sajĂĄt nyomorĂșsĂĄgukkal SzĂ©p lassan elfogytak az ĂŒgyfeleim, tönkrementem


- És nem tudott volna olyan otthont tervezni, ami Ășjra összehozza Ƒket?

- HiĂĄbavalĂł lett volna
 A boldogsĂĄgon a kĂŒlsƑ körĂŒlmĂ©nyek csak rontani tudnak, de segĂ­teni nem. Vagy, ha igen, akkor az csak lĂĄtszatboldogsĂĄg.

Mondja, ön megbĂ­zna engem? - nĂ©zett a szemembe - VĂĄllalnĂĄ, hogy tĂŒkröt tartsak a boldogsĂĄga elĂ©?

VĂĄlasz helyett inkĂĄbb Ășjra cigivel kĂ­nĂĄltam, elköszöntem Ă©s tovĂĄbbmentem. A kĂ©rdĂ©se mĂ©g most is itt visszhangzik a lelkemben.


71 megtekintés0 hozzåszólås

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page